Niezbędna jest kompleksowa walka ze smogiem
Andrzej Guła (Polski Alarm Smogowy) powiedział, że w przyszłości może być problem z dobrej jakości usługami i deficytem instalatorów. Zaapelował do branży, aby budować solidny rynek instalacyjny w celu przeprowadzenia transformacji kilku milionów polskich domów. Roman Ciońćka (Glen Dimplex Polska) przybliżył kwestię istoty audytów energetycznych. Audytorzy nie zawsze precyzyjnie wskazują pompy ciepła, co przekłada się na wyliczenie efektu energetycznego, ekonomicznego i ekologicznego. Andrzej Kielar (ROCKWOOL Polska) powiedział o wyzwaniach stojących przed realizacją Europejskiego Zielonego Ładu. Według Dyrektora Zarządzającego ROCKWOOL Polska, ubóstwo energetyczne jest realnym problemem i jak na razie pętlą bez wyjścia z powodów finansowych. Część społeczeństwa nie ma po prostu środków na termomodernizację budynków, która jest bezdyskusyjnie pierwszym niezbędnym krokiem do poprawy efektywności energetycznej i bez pomocy publicznej nie ma też szans, aby się z tej pętli wydostać. Sebastian Walerysiak (Viessmann Polska) odpowiedział na pytanie o przyszłość kotłów gazowych w walce ze smogiem. Prezes Viessmann Polska zaznaczył, że tylko 8 procent budynków na polskim rynku jest wykonanych w wysokim standardzie, a w większości ogrzewanie w starych budynkach oparte jest o paliwa kopalne. Podkreślił również, że średni wiek kotła w Polsce to 22 lata. Janusz Starościk (SPIUG) zauważył, że ewolucja systemów zaopatrywania w ciepło będzie miała zasadniczy wpływ na powodzenie polskiej transformacji energetycznej oraz ograniczenie potencjalnych kosztów wynikających z opłat z tytułu emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
Fotowoltaika wchodzi na nowy poziom
Bogdan Szymański (SBF Polska PV) prognozował, że dojdzie do zmian na rynku fotowoltaicznym. W przyszłym roku spodziewany jest spadek dynamiki wzrostu, ale generalnie fotowoltaika nie przestanie się rozwijać. Zmienia się struktura klienta, coraz częściej firmy zainteresowane są inwestycjami w energetykę słoneczną. Obserwowane są także nowe trendy w tym sektorze np. duży wzrost mocy modułów PV oraz ich wymiarów. Podobnie wypowiedział się Marcin Jędrachowicz (Jinko Solar). Inwestorzy coraz częściej patrzą w pierwszej kolejności na generację energii, na to ile zyskają przez 20, 25, 30 lat użytkowania, a nie na sam koszt początkowy. Pieniądze są na rynku, a inwestorzy oczekują jak największej stopy zwrotu. Paweł Wiktorowicz (Corab) zwrócił uwagę na fakt, że zwiększenie powierzchni modułów fotowoltaicznych oznacza dla producentów konstrukcji wsporczych bardzo duże zmiany, chęć dostosowania się do zmieniających się trendów, ale także wyzwania dotyczące statyki konstrukcji.
Maciej Piliński (Fronius Polska) podkreślił istotę bezpieczeństwa przeciwpożarowego instalacji fotowoltaicznych. Według eksperta istotne jest zadbanie o dwa aspekty bezpieczeństwa: aby instalacja PV sama nie stała się źródłem pożaru i by nie stanowiła zagrożenia dla służb ratowniczych. Można to osiągnąć stosując się do zaleceń i wytycznych publikowanych m.in. przez Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej, przy czym ważne jest podejście do zagadnienia, a nie konkretne rozwiązania techniczne. Michał Marona (SolarEdge) powiedział, że samochody elektryczne oraz pompy ciepła będą istotnymi czynnikami wpływającymi na konsumpcję energii w naszych domach. Ich sercem będzie falownik fotowoltaiczny. Edyta Witkowska-Grześkiewicz (Bruk-Bet Solar) omówiła zależności parametrów technicznych modułów od wydajności systemu PV w trakcie okresu eksploatacji. Dzięki testom wytrzymałościowym możliwa jest symulacja procesu starzenia się materiałów w różnych warunkach klimatycznych, co pozwala lepiej oszacować koszt produkcji energii w ujęciu długoterminowym.
Podczas Trendów Energetycznych organizatorzy przeprowadzili wśród uczestników ankietę, w której zapytali, jak w ich ocenie będzie rozwijał się polski rynek fotowoltaiczny w przyszłym roku. Okazuje się, że zdaniem respondentów rynek fotowoltaiczny w przyszłym roku będzie się rozwijał tak samo jak w tym lub szybciej – te odpowiedzi wybrało po 43 proc. ankietowanych. 12 proc. respondentów uznało, że rynek będzie rozwijał się wolniej. 2 proc. ankietowanych nie ma zdania na ten temat.